Algemene informatie

Scoutinggroep Aquarius is een scouting waterwerkgroep, voor kinderen en jong-volwassenen van 7-21 jaar (en ouder). De groep is sinds 1 september 1981 gevestigd in de gemeente Harenkarspel (nu gemeente Schagen). De scoutinggroep is als vereniging aangesloten bij de landelijke vereniging Scouting Nederland.

De doelstelling van Scouting Nederland, en daarmee van elke scoutinggroep, is:

Het bevorderen van het spel van verkennen in Nederland op grondslag van de ideeën van Lord Baden-Powell, om daarmee een plezierige beleving van de vrije tijd te bieden aan jongens en meisjes, waardoor een bijdrage wordt geleverd aan de vorming van hun persoonlijkheid."

Een doelstelling die de scoutinggroep Aquarius nastreeft door het organiseren voor de leden van wekelijkse bijeenkomsten en deelname aan grotere activiteiten, cursussen en kampen. Bij scouting leren en beleven kinderen door middel van vele activiteiten die passen bij hun leeftijd en de eigen persoonlijke ontwikkeling.

Water

Bij onze scoutinggroep, die gericht is op het spel op 't water, vinden vanzelfsprekend vele "natte" activiteiten plaats. Het roeien, wrikken en zeilen gebeurt met de speciaal ontworpen, kindvriendelijke en veilige lelievletten. Spelenderwijs raken de kinderen vertrouwd met deze vaartuigen. Gaandeweg leren de kinderen verantwoordelijkheid te dragen. Verantwoordelijkheid voor de anderen, de gezamenlijke materialen en onze leefomgeving. Zo kunnen de kinderen steeds groeien. Ieder op z'n eigen tempo en binnen de persoonlijke mogelijkheden.

Vloot

Scouting Aquarius heeft op dit moment de beschikking over 5 lelievletten, 1 juniorvlet (kleiner model lelievlet) en 1 sleper.