Gezien bij Cultureel Dirkshorn en VVO in de Protestantse Kerk in Dirkshorn

Dirkshorn Bruist nieuws van 27-02-2020

Laatst gewijzigd: 07-03-2020 | 13:06:56

Het was zaterdagavond 22 februari de eerste keer dat Cultureel Dirkshorn en VVO de handen ineen sloegen voor een culturele avond. Op het programma Jeroen Zijlstra. De oud Wieringer die nu in Durgerdam woont kwam voor het eerst naar het kerkje met zijn nieuwe programma Ja!zzZijlstra. Samen met Egon Kracht op contrabas en Pieter-Jan Kramer op drums speelde hij liedjes over de zee, over verlangen, wortels en weerzien. Zijlstra, oud zeeman, is zanger, tekstschrijver, componist en trompettist. Tussen de nummers door vertelt hij het Bijbelverhaal Jona. Over opdrachten, plankenkoorts, liefde, angst en overwinnen en verlies. Met de Jazz gaat hij terug naar zijn eerste liefde en dit genre geeft genoeg ruimte voor improvisatie. De liedjes zijn subtiel, gevoelig en ontroeren zoals in ‘Mama, je bent er’, een liedje over een vriendin die is gestorven en dat hij schreef voor haar en haar kinderen. Hij schrijft in beeldtaal over een nacht in een verlaten stad. De zinnen zijn kleine filosofische gedachtes en poëtische pareltjes. ‘Er komt pas iets uit wanneer je ertegenop ziet’. ‘Levenslang te laat en veel te vroeg vaarwel’, over zijn vader die sigaretten gaat halen. Het gaat er stormachtig aan toe in een liedje over een kermisattractie in Hippolytushoef. De hobbelgeit geeft het tempo van de muziek aan, afwisselend snel uptempo en dan weer traag afwachtend en… weer achteruit, waarbij Pieter-Jan Kramer zich uitleeft op de drum. Zijlstra laat met dit programma de toeschouwer in het kleine volle kerkje ook figuurlijk dichtbij komen. Dat wordt gewaardeerd. De toegift na de staande ovatie in de kerk is het lied ‘Durgerdam slaapt’. Hiermee won Zijlstra in 2002 de Annie M.G. Schmidt prijs. Een mooie afsluiter van een, in veel opzichten, intiem concert.

Charlotte de Koomen

Bron: Dirkshornbruist