Driekwart eeuw Excelsior in een notendop

Jubileumconcerten op 15 en 16 april 2023

Toen Excelsior op 10 april 1948 werd opgericht, kon er al meteen met veertig leden worden gestart. Inmiddels 75 jaar verder laat het gemengde zangkoor uit 73 kelen nog steeds van zich horen. Op zaterdagavond 15 en zondagmiddag 16 april, respectievelijk om 20.00 en 14.30 uur, zijn er jubileumconcerten in de Protestantse Kerk, de thuishaven aan de Raadhuisstraat van Dirkshorn. Het koor wordt dan uitgebreid met 27 kleinkinderen van de leden, in de leeftijd van 5 tot 22 jaar. Samen zingen ze een nummer dat speciaal voor deze gelegenheid is ingestudeerd.

Excelsior, Latijns voor steeds hoger en beter, was er al vóór de oorlog. Toen Dirkshorn het zingen daarna weer oppakte werd besloten die oude naam nieuw leven in te blazen. Dat gebeurde onder leiding van tal van dirigenten. Voorafgegaan door C. Geerling uit Langedijk die werd opgevolgd door J. Krijgsman. Onder diens leiding behaalde het koor diverse eerste prijzen op concoursen.

In 1975 kwam er met Henriette Pater voor het eerst een vrouw voor het koor. Zij bleef Dirkshorn negentien jaar trouw. Haar opvolger, Wim Broer, maakte zelfs 20 jaar vol. Na Arwin Kluft staat Excelsior inmiddels onder leiding van Caroline Offerhaus die wordt bijgestaan door pianist Atie List.

Bij de leden is er helemaal sprake van eens Excelsior altijd Excelsior. Velen die het eerste uur aansloten bleven tot op hoge leeftijd zingen. Nu nog zijn sommigen al meer dan 25, 40 en zelfs 50 jaar lid van het koor dat alleen in 1956/1957 een flinke dip kende. Er waren toen nog slechts dertien leden, allemaal dames. De enig overgebleven heer in het gezelschap was voorzitter Dirk Nierop. Hij bleef, ook toen Excelsior tot april 1962 een dameskoor was, alles bij elkaar een kwart eeuw in functie.

Verder is het gemengde gezelschap dat in 2004 op het hoogtepunt liefst 95 leden had, áltijd een florerende vereniging geweest die bereid was grenzen te verkennen. Tot twee keer toe was er ook een kinderkoor, voor het laatst tot 1979. Er werd met Edwin Rutten opgetreden voor de radio om samen Oklahoma te zingen. Excelsior werd zelfs uitgenodigd om tweemaal het anthem van een internationaal vermaard dansfestijn te ondersteunen. Zowel in het thema voor Sensation White van 2004 als de Black editie een jaar later liet Dirkshorn zich horen.

Zoals dat ook gebeurt op 15 en 16 april. Met een ledenbestand dat inmiddels uiteenloopt van 45 tot 92 jaar en een programma dat al net zo zeer varieert. Kaarten kosten tien euro, dat is inclusief koffie of thee in de pauze en een drankje na afloop. Reserveren kan zowel telefonisch via 0224-551574 als per mail naar kaarten@excelsiordirkshorn.nl

Excelsior 75 jaar kop Excelsior 75 jaar kop