Eerste Groot Bikkelkamp

Iedereen heeft zich uitstekend vermaakt

Op het eerste Groot Bikkelkamp heeft iedereen zich uitstekend vermaakt.

We worden ontvangen in de geheimzinnige Bikkelomgeving, met netten, spinnen, spinnenwebben, vleermuizen en dampige rookwolken.

Na de KNAL! harde start, worden de deelnemers in bakken onderverdeeld.

In elke bak zitten dolfijnen, zeeverkenners en wilde vaarders.

Gedurende het hele kamp vallen er “Bikkels” te verdienen. Aan het eind worden de leden van  de winnende bak uitgeroepen tot de “Bikkel van 2015”. Bikkel zelf heeft er het hele kamp op toegezien dat alles eerlijk verloopt (deze prachtige houten pop is door stuurman Jim eigenhandig in elkaar gezet!).

We beginnen met het opzetten van de tenten. Dat blijkt geen eenvoudige opgave. Maar door goede samenwerking staan na een tijdje alle tenten, min of meer netjes, overeind.

De bakken gaan daarna soep koken op benzinebranders en eten een broodje daarbij.

’s Middags doen we water en landspelen. Op het water: Optuigen en handelsspel. Op het land: Luchtscout game, pijl en boog, pionieren (tafelvuur).

De wateractiviteiten verlopen voorspoedig. Na het optuigen is het handelsspel over het water begonnen. Waar Holland groot mee is geworden!. Hoewel: best moeilijk hè: handelen. Het weer is gelukkig prima, voor de tijd van het jaar.

Op het land blijkt dat de pioniervaardigheden de komende winter nog moeten worden verbeterd. Bij het pijl en boog schieten is menig ballon geknald. Het luchtscout game (over een sterk lint boven de grond een zo lang mogelijk afstand met losse handen afleggen) is erg moeilijk.

Na al deze inspanningen gaan we eten. Macaroni, tomatensaus met groenten en gehakt en vlaflip. We wassen af in het 3-bakkensysteem: iedereen z’n eigen bordje in grote afwasbakken.

‘s Avonds wordt het pas echt heel spannend: de wilde vaart jaagt ons de stuipen op het lijf in hun Halloweenspel.

Daarna zitten we gezellig met z’n allen rond het vuur, dat door de jongsten is aangestoken. Een mooi verhaal, liederen (moeten we ook nog wat mee oefenen) en poeroet.

Het slapen gaan in de tenten (de oudsten) en in het clubhuis (de jongsten) is lastig, zoveel meegemaakt vandaag! Het is nog lang rumoerig….

Het opstaan gaat daarna maar moeizaam, de leiding is nog erg vermoeid (maar al weer een dagje ouder). Na het ontbijt, met tosti’s, beginnen we aan het ochtendprogramma: Highland games.

Met: “Boomstam werpen”, “Boomstam zagen”, “Rotsblok tillen”, “Hamerwerpen”, Auto trekken en “de Boot”, worden de krachten tussen de bakken gemeten.

Als lunch eet iedereen de restjes van de afgelopen dag (als een echte Bikkel) en zijn er wraps in overvloed. Intussen probeert iedereen om het bakskampvuur aan de praat te krijgen. De echte Bikkels lukt dat natuurlijk meteen, anderen hebben wat hulp nodig. Uiteindelijk brand alles: fikkie stoken is toch wel erg leuk…

Tot slot is er de prijsuitreiking. Helaas zijn de uitslagen in de was verloren gegaan. De winnaars die zich melden (info@scoutingaqarius.nl) komen alsnog op de site.

De geplande “Eindknal” wordt tot 2x toe helaas een doffe plof. Dat komt natuurlijk omdat er al veel toeschouwers stonden te kijken.

Volgend jaar weer een KNAL! lend Groot Bikkelkamp!

Meer foto’s: KLIK HIER voor Fotoalbum Bikkelkamp (http://www.scoutingaquarius.nl/ph-27024-3-23563/foto/groot_bikkel_kamp_2015.html?)

IMAG3027 IMAG3027
IMG-20151103-WA0007 IMG-20151103-WA0007